روایتِ فخرالدین صدیق‌شریف از صحنه‌ای عجیب در "ولایت عشق"/ فکر کردم واقعاً خلعت را از امام رضا(ع) گرفته‌ام

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فخرالدین صدیق‌شریف بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در «شب‌نشینی» میهمان شد. او در ابتدای صحبت‌هایش به درگذشتِ فتحعلی اویسی اشاره کرد و گفت: از خبر فوت فتحعلی اویسی متأثر شدم. اویسی از هنرمندان برجسته بود؛ سال 1373 سریال «به او بگویید دوستش دارم» را مدت‌ها با اویسی کار کردم. به خاطر کرونا بسیاری را از دست دادیم که دایره المعارف بودند. این وزنه‌ها وقتی از هنر این سرزمین کم می‌شوند تا زمانی که جایگزینی برای آنها پیدا شود فرآیندی بسیار سخت و طولانی است.

وی درباره پیشینه کاری‌اش تصریح کرد: اول در تهران تئاتر کار می‌کردم و در سال 1355 کار حرفه‌ای تئاترم را با پرویز بشردوست آغاز کردم و نمایش ساده و عمیقی را کار کردیم. پیام مهم آن نمایش این بود که خبرهای روز چیزی نیست که روزنامه‌ها چاپ می‌کنند بلکه اخباری است که در دل مردم است و درد دل مردم است و همین مسائل وقایع روز را راحت‌تر روشن می‌کند.

بازیگر سینما و تلویزیون افزود: «شاه شکار» مسیر ورود من به تلویزیون بود. مرداد 1357 نمایش «تحویلدار» را کار کردیم که تلویزیون ضبط کرد و آن را پخش کرد. بازنشسته بانک ملی‌ام اما در بانک کار ستادی می‌کردم و در شعبه کار نکردم بیشتر در روابط عمومی و مدیریت بودم و در اوایل خدمتم هم در بخش روابط خارجی فعال بودم.

صدیق شریف ادامه داد: «شاه شکار» در سال 1361 انجام شد و همزمان کارمند بانک بودمو حضور در صحنه برایم مشکل بود و مجبور بودم مرخصی بگیرم ولی بانک با من همکاری می کرد. از طرفی کارهایی که در آنها نقش گرفته بودم زمانبر و سخت بود. برای بازی در «تحویلدار» 23 سالم بود. سال 1358 ازدواج کردم و صاحب فرزند شدم.

وی بیان کرد: بیشتر نقش‌هایی که بازی کرده‌ام مثبت بوده‌اند اما یک نقش فوق منفی بازی کردم و آن شخصیت ابلیس در فیلم سینمایی «ابراهیم خلیل‌الله» این انتخاب نقش‌ها به خاطر نوع نگاه کارگردان هم هست؛ وقتی شخصیتی در ژانری شناخته می‌شود کارگردان‌ها کمتر ریسک می‌کنند که نقش‌های متفاوت را به او بسپارند اما کارگردان ابراهیم خلیل‌الله خواست من سنت‌شکنی کنم و با سه گریم متفاوت جلوی دوربین ظاهر شدم.

این بازیگر ایرانی اظهار داشت: بازیگر باید توانمندی این را داشته باشد که در نقش‌های مختلف ظاهر شود و تجربه نقش منفی و مثبت را با هم داشته باشد.

صدیق شریف گفت: بازیگری باعث می‌شود نگاه آدم به دنیا و جامعه تغییر کند. احساس می‌کنم باید بیشتر درباره چیزهایی که می‌بینم فکر کنیم چون بازیگری عمیق فکر کردن را به آدم یاد می‌دهد. بازیگری باعث می‌شود شرایط دیگران را درک کنیم و مسائلی که پشت پرده زندگی شخص وجود دارد را ببینیم.

وی درباره ماندگارترین شخصیت‌هایی که بازی کرده است افزود: بسیاری از شخصیت‌هایی که بازی کرده‌ام برایم ماندگار شده است. یکی از آن‌ها دعبل در سریال «ولایت عشق» است. مهدی فخیم‌زاده کارگردانی است که فضای درستی را ایجاد می‌کند تا بازیگر در آن فضا قرار بگیرد. برای فیلمبرداری این سریال سوار بر اسب در همه صحنه‌ها می‌گشت، فضا و شخصیت را می‌ساخت تا بازیگر آن شخصیت را حس کند.

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون تأکید کرد: درباره شخصیت دعبل برای من حرف زدند این شخصیت شوریدگی خاصی داشت و همان مدتی که درباره آن شخصیت با او صحبت کردم همه چیزی که باید بازی کنم را دریافت کردم و فضایی را ایجاد کرده بودند که در بخشی از فیلم زمانی که خلعت را پس از خوانش شعر بلندم برای امام (ع) گرفتم، حسّ کردم واقعاً خلعت را از دستان امام رضا (ع) دریافت کرده‌ام. بخشی از کار فخیم‌زاده تحلیل شخصیت بود که همه اینها که تلفیق شود بازی خوب را می‌سازد.

صدیق شریف در پایان بیان کرد: در چشم باد، از چند زاویه ایران را مورد بررسی قرار می‌داد و نشان می‌داد یک ایرانی در همه شرایط یک ایرانی است.

اهمیت سلیقه‌یابی مخاطب به عنوان کلید اصلی ساخت سریال‌های تاریخی/ چرا "تنهاترین سردار"‌های دیگری ساخته نشد؟!گزارش تسنیم از پشتِ صحنه "نفسِ" تلویزیون/ همه‌چیز در صحنه اتفاق می‌افتد!/ گلایه‌های آقای کارگردان از اپوزیسیون‌های "ماه عسل"نگاهی به حسینیه تلویزیون در روزهای پایانی صفر/ از تشرف و مخاطب خاص تا پخش نسخه‌ سینمایی سریال‌های ماندگارمستندی از خادمان امام رضا(ع) در قابِ تلویزیون

انتهای پیام/

source article

دیدگاهتان را بنویسید