سخنان دبیر عمرو با معروف درباره تقسیم بندی جنسیتی – تابناک


به گزارش تابناک، دبیر ستاد عمرو به معروف روز گذشته از تفکیک جنسیتی در دانشگاه دفاع کرد و آن را عاملی برای پیشرفت علم دانست. این اظهارات در سطح وسیعی مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گرفت و بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته است.

روزنامه آفتاب یزد امروز – چهارشنبه – در گزارشی با عنوان “فشار بر دانشگاه ها برای تفکیک جنسیتی” در گفت و گو با جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی به این سوال پرداخته است که نقش تفکیک جنسیتی در پیشرفت علم تا چه اندازه می تواند حرف درستی باشد؟

آفتاب یزد می نویسد: حفظ استقلال نهاد دانشگاه یکی از مهم ترین مسائل در همه جوامع است که متاثر از کارشناسان مربوطه است. دانشگاه ساختار و نظم خاصی دارد و دخالت های برون نهادی در این نهاد می تواند حیات دانشگاه را به خطر اندازد.

دیروز دبیر ستاد روابط عمومی اعلام کرد: وقتی از من می پرسند که چرا دانش آموزان در سن بلوغ از هم جدا می شوند و وقتی وارد دانشگاه می شوند مختلط می شوند، جوابی ندارم، در کلاس اول ابتدایی ما تفکیک جنسیتی داریم اما وقتی 18 ساله می شویم در اوج بحث جنسیت هستیم، معتقدم وارد کردن مسائل جنسیتی به محیط آموزشی آسیب های علمی و معنوی دارد، آیا می توان در کلاس ها دیوار کشید اما چه اشکالی دارد وقتی مثلاً دانشگاه آزاد دو ساختمان دارد، در دفترچه امتحانات امسال یک دانشگاه را فقط برای پسران و یکی را فقط برای دختران می نویسند؟ خانواده ها از تفکیک جنسیتی استقبال می کنند و محیطی امن می خواهند. دانشگاه های آمریکا نیز دارای جنسیت مجزا هستند.

وی همچنین ادعا کرده است که جدایی دختر و پسر موجب پیشرفت علم می شود. این نوع بیان توهین به دانشگاه و علم تلقی می شود و به نظر می رسد افرادی که چنین ادعاهای بی اساس و پستی می کنند هیچ اطلاعی از شأن و منزلت دانشگاه و دانشجویان آن ندارند. در کشور ما کم نیستند دانشجویانی که در کنار هم و با یکدیگر به نتایج افتخاری دست یافته اند و اساس چنین نتایجی دانشگاه و محیط علمی آن بوده است. اگر عده ای نگران پیشرفت علم و دانش هستند، بهتر است به جای دور شدن از اصل موضوع و ریشه مشکلات با طرح این گونه ادعاها، به دلایل عدم پیشرفت علم و دانش بپردازند. از سوی دیگر، در شرایط کنونی که همه به خود اجازه می دهند تیشه به ریشه دانشگاه بزنند و در این باره حرفی بزنند، دانشگاهیان باید پاسخ دهند و از فضای مقدس دانشگاه دفاع کنند، چرا که استقلال این نهاد نباید. مورد هدف چند نفر قرار گیرد.. همچنین در بیانیه های ستاد کل نیروهای مسلح شاهد اشاراتی به کشورهای دیگر و حتی آمریکا در زمینه تفکیک جنسیتی هستیم، در صورتی که این نوعی تناقض است که برخی از مسئولان دچار آن شده اند.

اگر کشورهای خارجی الگوی مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران نیستند و خارجی ها هرگز به ما کمک نکرده اند، بهتر نیست در هیچ زمینه ای از آنها الگو برداری نکنیم؟ مسئولان باید بدانند که این گونه اظهارنظرها به دانشگاه آسیب می زند و این یکی از موانعی است که بر سر راه پیشرفت علم و دانش در کشور ما قرار دارد. بسیار عجیب است که در قرن بیست و یکم که علم با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است، عده ای همچنان نگران جدایی دختر و پسر هستند و این جدایی را دلیل پیشرفت علم می دانند. سوال اساسی ما در این گزارش از کارشناسان این است که آیا واقعاً جدایی دختر و پسر باعث پیشرفت علم می شود؟

دیدگاه ها و افکار پیش بینی کننده
علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و روانشناس اجتماعی در این خصوص به خبرنگار اجتماعی آفتاب یزد گفت: مدتی است که برخی مراجع رسمی در کشور ما مسائل مربوط به جنسیت را مطرح می کنند، اولین نکته این است که دانشگاه های زیادی در کشور وجود دارد. دنیا که استانداردهای بسیار بالایی دارند و اساساً پیشرفت علم و فناوری در دنیا مرهون فعالیت های علمی است که در این دانشگاه ها انجام می شود، همه این دانشگاه ها مختلط هستند و تقسیم بندی جنسیتی در آنها وجود ندارد، اما علم در حال پیشرفت است.

برای من کاملا واضح است که این تصور و تفکرات از پیش تعیین شده که اگر تفکیک جنسیتی ایجاد کنیم باعث پیشرفت علم می شود به نتیجه نمی رسد. اما اگر عده‌ای به این موضوع خیلی گوش فرا دهند، می‌توانند این طرح را به صورت آزمایشی اجرا کنند و رشد علم و دانش را در این دانشگاه‌ها بسنجند. اگر واقعاً این کار باعث رشد علم می شود، باید همه دانشگاه ها بر اساس جنسیت تقسیم شوند و در قالب مقاله به دنیا ارائه شوند تا دنیا بداند که اگر همه دانشگاه ها بر اساس جنسیت تقسیم شوند، قطعاً پیشرفت بشریت خواهد بود. بسیار بزرگتر

این روزها ادعاها و نظرات زیادی می شنویم که مبنای علمی ندارد و معمولا از سوی کسانی مطرح می شود که دارای جایگاه قانونی هستند، اما در رابطه با فعالیت علمی آنها گفته هایشان مستند و مستدل نیست. چنین ادعاهای بزرگی نیاز به پشتوانه علمی دارد و باید مشخص شود که در کجا چنین مطالعه ای انجام شده و چنین نتیجه ای از آن به دست آمده است؟ یا اینکه چنین نظراتی بر اساس سلیقه شخصی برخی افراد است؟ می دانیم که هیچ تحقیق عمیقی در این زمینه انجام نشده است.

مشکل را به حداقل نرسانید
وی ادامه داد: در کشوری که فقر زیادی در امکانات علمی وجود دارد پرداختن به این موضوع واقعاً توجه به صفحه است و گاهی به ذهن می رسد که لازم نیست با این حوزه های فرعی برخورد کرد. غفلت اما به دلیل درگیر کردن ذهن با اینگونه سخنان، دانشگاه الزهرا که از قبل از انقلاب بر اساس جنسیت تفکیک شده است، نمونه بارز آن است، بگذارید جایگاه علمی این دانشگاه را در سطح ملی و جهانی بررسی کنیم، دانشگاه های بسیار دیگری نیز وجود دارد. در کشوری که فقط از جنس خاصی دانشجو می پذیرند و بررسی می کنند که آیا این دانشگاه ها پیشرفت خاصی در علم داشته اند یا خیر. برخی اظهارات غیر علمی می کنند و هیچ مرجعی نمی تواند از آنها بپرسد که مبنای علمی آنها چیست و آیا وضعیت به همین منوال ادامه دارد. هرکس هر حرفی دلش بخواهد بیان می کند. موقعیت s

توصیه من به همه کسانی که به نوعی پلتفرم در اختیار دارند این است که ابتدا با چند متخصص در مورد گفته های خود مشورت کنند. من معتقدم تقسیم بندی جنسیتی متغیر 50 یا 100 نیست که در توسعه علم تأثیر بگذارد، بنابراین مشکل را کاهش می دهیم و یک موضع کلی بیان می کنیم. دلیل رشد در کشور ما امکانات علمی فراوانی است که باید در دسترس باشد.

از سوی دیگر در این رابطه باید افزایش دانش اساتید را مد نظر قرار داد و بحث فرصت مطالعاتی را برای دانشجویان و اساتید در نظر گرفت. باید از اساتید ارجمند در دانشگاه ها استفاده شود و بستری برای تعامل بین دانشگاه های ما و دانشگاه های تراز اول دنیا ایجاد شود. اینها از مواردی است که می تواند به رشد علم کمک کند وگرنه این گونه بحث ها می تواند ما را به قهقرا علمی برساند».

این نوع صحبت ها اصلا مبنای علمی ندارد
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و کارشناس علوم اجتماعی در این باره به آفتاب یزد گفت: این گفته که جدایی دختر و پسر باعث پیشرفت علم می شود، نادرست است، بلکه این جدایی باعث از بین رفتن رقابت سالم بین دانش آموزان می شود و کیفیت آموزش در دانشگاه ها رو به نزول است این نوع صحبت ها اصلا پایه علمی ندارد و باید بدانیم که آموزش یک امر تخصصی است و نمی توان با تفکیک جنسیت به دنبال پیشرفت علم بود حتی در مدارس قدیم دختر و پسر بودند. هرگز از هم جدا نشدند

در دانشگاه ها کیفیت تحصیل دختران بالاتر از پسران است و جدایی این دو گروه به کیفیت آموزش آسیب می زند. فضاي فيزيكي، امكانات آموزشي، شيوه تدريس معلم و مهارت هاي تدريس از مواردي است كه در پيشرفت علم تاثير مي گذارد و بايد مورد توجه دست اندركاران اين حوزه قرار گيرد. در دانشگاه های ایران روش تدریس استاد محور است و موضوع بسیار مهمی است که می تواند به پیشرفت علم لطمه بزند.

به گفته کارشناسان آموزش و پرورش، این گفته کاملا نادرست و بی ربط است و به نظر می رسد وی هیچ شناختی از ساختار آموزش و پرورش و دانشگاه ندارد. سال ها پیش هم چنین اقدامی انجام شد و حتی در برخی دانشگاه ها وسط کلاس ها دیوار کشیدند تا دختر و پسر را از هم جدا کنند، آن موقع کار کرد؟ متأسفانه این سخنان بدون مبنای علمی مطرح می شود که امروز در جامعه ما خریدی ندارد و مورد قبول مردم نیست. نمی دانم چرا بعد از این همه سال و تجربه کسب شده چنین سخنانی درباره دانشگاه کشورمان مطرح می شود و شکوه و جلال دانشگاه نادیده گرفته می شود؟ »

دیدگاهتان را بنویسید