وزیر خارجه طالبان در تهران چه می خواهد؟ / 6 بار سراغ برنامه هفتم توسعه راه نرویم! نکات مهم مذاکرات وین-تابناک



بر اساس گزارش ها “درخشش” روزنامه های امروز سه شنبه 12 ژانویه با چاپ و انتشار آن تصادف 5 کشته و 36 مجروح در مسیر بهبهان سیاست روابط طالبان، آمریکا در مذاکرات وین کارت سوزاند آره آیا دلار سقوط می کند؟ این موضوع در صفحه اول روزنامه های امروز برجسته شده است.

برخی از یادداشت ها و سرمقاله های روزنامه های امروز:

6 بار سراغ برنامه هفتم توسعه راه نرویم!

امیر ثامن در یادداشتی درباره موضوع امروز آیدا 6 بار با عنوان برنامه هفتم توسعه نرویم! نوشت: داستان بیش از 70 سال سابقه برنامه ریزی نوین ایران و تدوین و اجرای بیش از 11 برنامه توسعه (پنج برنامه قبل و شش برنامه بعد از انقلاب اسلامی) و آرمان شکوفایی. رضایت عمومی و توسعه پایدار و متوازن سرزمین از سوی دیگر، داستانی غم انگیز و پرآب است. نکته عجیب این است که همه نخبگان، مسئولان و تصمیم‌گیران این کشور می‌دانند که «این راهی است که ما به ترکستان می‌رویم» و برای تغییر وضعیت کنونی و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، «کاری باید کرد». هیچ کس این کار را نکرده است عزم برای تغییر؛ چرا که از یک طرف قسمت ها همچنان در آب گل آلود ماهی های بزرگ صید می کنند و از طرف دیگر تصور غلط، اما این تصور نهادینه شده که «از این ستون به آن رکن شرم است» قاعده را به سخره گرفته است. ایران! سه واقعیت صریح اما تلخ که در این زمینه روتوش نمی شود عبارتند از: اول اینکه سیستم برنامه ریزی ایران (ساختار، محتوا و رویه) در ابتدا برای پاسخگویی به نیازهای یک جامعه کوتاه مدت، دولت قدیم و غیره پیکربندی نشده بود. ، و این آسیب ادامه دارد. و بدتر شدن. علاوه بر این، نظام برنامه ریزی ایران از تحولات جهانی و تحولات و الزامات کنونی ایران عقب مانده است. دوم، بسیاری از ساختارها و عملکردهای حکومتی ایران که تحت تأثیر «بی ثباتی» قرار گرفته اند، با «ماهیت برنامه ریزی نشده» و ناامنی مکرر مواجه هستند. ثالثاً بر خلاف رسانه ها و تصورات عمومی، کشور عمدتاً بر اساس برنامه های توسعه ای اداره نمی شود و به دلایل مختلف مربوط به فلسفه، تشکیلات، روش های عملی توسعه، مکانیسم تصویب، الزامات اجرا و نظارت است.

برنامه هفتم توسعه آخرین حلقه توسعه جمهوری اسلامی در افق 1404 بود که قرار بود در آخرین ایستگاه سال 1404 کشور را در آخرین موقعیت اقتصادی، علمی و فناوری تثبیت کند، اما امروز یک ” واقعیت» و «دو بردار متضاد» توافق بر سر ضرورت و ضرورت پایان دادن به رژیم در ایران و تغییر مکانیسم‌های برنامه‌نویسی سنتی و ناکارآمد، نخستین گام به سوی یک «طرح» پیچیده به‌جای «طرح‌های تغییر و پیشرفت» است. رهبر معظم انقلاب، این قدم باید زمینه ساز ورود به انقلاب اسلامی، مرحله دوم «خودسازی»، «جامعه پذیری» و در نهایت مرحله دوم «تمدن سازی» باشد. من. برای تحقق این امر و عبرت گرفتن از تجربیات ناموفق شش برنامه قبلی، به جای تعجیل و تنظیم این سند، باید فرصت های لازم و کافی برای ایجاد تحول اساسی در نظام حکومتی کشور در عمومی. و به ویژه نظام برنامه ریزی و برنامه ریزی ملی. اگر دولت و نمایندگان مجلس همچنان مشمول این عملیات و اصلاح بنیادین نظام برنامه ریزی ملی هستند و بار دیگر با تلاش های بی مورد و بی ثمر برای تدوین و اجرای عادی برنامه هفتم توسعه، این روند انباشته شدن مشکلات و پیامدهای تدریجی آن. در نهایت منجر به از دست رفتن سرمایه اجتماعی دولت (به معنای عام) خواهد شد. ناتوانی در رسیدگی به فقدان باز بودن در سیستم برنامه ریزی ملی و حکومت داری حتی ممکن است منجر به انحطاط مستمر در نظام سیاسی و نه در نظام نهادی شود. بنابراین، “آنچه را که قبلاً می توانید / انجام ندهید را انجام دهید.”

وزیر خارجه طالبان در تهران چه می خواهد؟

در یادداشتی از مرتضی سیمیاری در شماره امروز روزنامه نور او به عنوان وزیر خارجه طالبان در تهران چه می خواهد؟ نوشت: وزیر امور خارجه طالبان برای رهبری یک هیئت سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. امیرخان متق را در این سفر دیپلماتیک وزرای اقتصاد، صنعت و تجارت و رئیس بانک مرکزی افغانستان همراهی می کنند. احمدالله واثق، سخنگوی معاون دولت طالبان گفت که هدف از این سفر گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران است و طالبان خواهان افزایش همکاری ها در زمینه های بانکی، بازارهای مرزی، معادن، تجارت و گفتگو هستند. . مهاجران
پیش از ورود وزیر خارجه طالبان به تهران، برخی از ولسوالی ها از احتمال برگزاری کنفرانس سیاسی با حضور حامد کرزی میان رهبران طالبان و احزاب افغانستان از جمله احمد مسعود و محمد اسماعیل خان خبر داده بودند. اما در لحظات اخیر صبغت الله احمد سخنگوی جبهه مقاومت این موضوع را تکذیب کرده و تاکید کرده است که هیچ گفتگویی بین احمد مسعود و امیرخان متق وجود ندارد. با این حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران تلویحا این دیدار را تایید کرده است. وزارت خارجه طالبان همچنین گفته است که امیرخان متقی در سفرش به تهران با احمد مسعود و اسماعیل خان دیدار کرده است. بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفت: «در این نشست به آنها اطمینان داده شد که می توانند بدون نگرانی به خانه بازگردند.
پیش نیاز تهران برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، تشکیل یک دولت فراگیر است. امروزه بارها واژه «دولت فراگیر» را از مجامع بین المللی، کشورهای همسایه و برخی گروه های سیاسی شنیده ایم. جمله ای مبهم و بی معنا که به جای گره گشایی از وابستگی های سیاسی کنونی افغانستان، فضای داخلی افغانستان را عمیق تر کرده است. البته طالبان در این راستا گام های کوچک اما نمادین برداشته اند! انتصاب عبداللطیف نظر به عنوان وزیر اقتصاد بخشی از پروژه طالبان برای تشکیل دولت فراگیر است. همسایه ها این گونه حوادث را ناکافی و نمایشی می دانند و این را نشانه حکومت جامع نمی دانند. آنها به امیرخان متق یادآوری می کنند که قبل از رسیدن طالبان به کابل، او یک دولت فراگیر در میان والدین هزاره تشکیل داد و اکنون زمان تحویل آن فرا رسیده بود.
سرنگونی حکومت فراگیر و تشکیل حکومت تک قومی ثمره اتاق فکر طالبان نیست. پیشنهاد نزدیک کردن کابل به اسلام آباد اکنون به یک سرطان سیاسی در افغانستان تبدیل شده است.
برای حل این بحران، بازگشت به طرح تشکیل دولت ملی و برگزاری انتخابات بیهوده به نظر می رسد. برای حل بحران افغانستان باید ریشه های این «تبعیض» و «قدرت انحصاری» از بین برود تا عدالت اجتماعی حاکم شود و اقوام و جناح ها در یک روند تدریجی در تصمیم گیری های مهم ملی شرکت کنند. در غیر این صورت، انتخابات اجباری دردی از مردم دوا نخواهد کرد و به همان شیوه قبلی ادامه خواهد یافت، با انتخابات سطح پایین در دولت های کرزی و اشرف در غنا.
انتصاب و دخالت چندین گروه قومی دیگر در حکومت هرگز حقیقت یک “دولت فراگیر” را تضمین نکرده است و خطرات امنیتی و دسیسه های خارجی مانند داعش را رد نمی کند. در حال حاضر، فرصت دادن به طالبان و تبدیل شدن از یک حکومت قومی به حکومت و سازماندهی مجدد مفهوم دولت ملی می تواند بحران را تا حدودی تحت کنترل درآورد. طالبان بیشتر از هدایت خارجی خواهان راهنمایی و حمایت هستند. این اتفاق نیازمند صبر، هوشمندی، ظرافت و نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در معادلات پیش رو است.
واقعیت این است که سفر وزیر خارجه طالبان به تهران هیچ سود سیاسی برای مردم افغانستان به همراه نداشته است و بحران کابل به قدری عمیق است که با دیدار احمد مسعود و امیرخان متق در تهران حل نخواهد شد. . در شرایط سخت کنونی، دولت ناپخته افغانستان می تواند از تجربیات ایران بهره مند شود و گسترش تجارت، بانکداری و همکاری در معادن و بهره برداری می تواند مشکلات اقتصادی افغانستان را حل کند و بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی افغانستان باشد. شهروندان را می توان کاهش داد.

نکات مهم مذاکرات وین

بازنشستگی در شماره امروز حسین علایی نظام مستقل او نوشت: «یادداشت ها در مذاکرات وین. هدف ایران از حرکت به سوی شورای امنیت سازمان ملل یا «برنامه اقدام مشترک» را می‌توان سیاستی دانست که به پایان تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور منجر می‌شود.
ایالات متحده همچنین به دنبال کنترل و محدود کردن توانایی های هسته ای ایران از طریق توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است. مخالفان برجام معتقدند که چنین روندی منافع لازم را برای ایران به همراه نداشته است، زیرا هیچ نشانه ای از عدم تعادل در دادن امتیاز وجود ندارد. یعنی موضوع لغو کامل تحریم ها به طور قطعی مشخص نشده بود و محدودیت تحریم ها خیلی بیشتر از این ها را شامل می شد.
با توجه به این نکات، لازم است در شرایط فعلی از تجربیات مذاکرات قبلی برجام استفاده کرد و از سازوکارهای زیر برای بهینه سازی موقعیت ایران در مذاکرات فعلی استفاده کرد تا دوباره بحران گسترش نیابد.
مردم انتظار دارند که مذاکرات جاری برای بازگشت برمه همه ایرادات موجود در دولت قبلی به توافق را برطرف کند و آنچه در حال امضا است به سرنوشت خروج آمریکا از برمه منجر نشود.
زمانی که ایران با توجه به تجربه تلخ روسیه و فرانسه در مذاکرات بریم در سال 1394 توانست میانجیگری کشورهای اروپایی و روسیه را به حالت تعلیق درآورد و مانع از گشودن درهای عربستان سعودی به وین امروزی شود، کار مهمی به نظر می رسد انجام شده است. مذاکرات روسیه
اما در مذاکرات جاری باید بر نکات زیر تاکید شود که برای ثبات ایران و بوریم بسیار مهم است:

1. رفع نیاز به تایید امضای رئیس جمهور آمریکا هر شش ماه برای تعلیق تحریم ها.
2- لغو مجوز اوفک برای خرید خارجی در ایران به ویژه در زمینه هوانوردی و هوانوردی.
3. از مکانیسم ماشه ای برای بازگشت احتمالی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل صرف نظر کنید
امید است به نتیجه رسیدن مذاکرات جاری در وین، موانع پیشرفت و توسعه ایران را برطرف کرده و زمینه را برای تعامل سازنده با جهان و کاهش درگیری ها هموار کند.

دیدگاهتان را بنویسید